Interview met Robert Spoelstra (trainer van het eerste)

15 februari 2021 11:00

Lees hieronder het volledige interview met Robert Spoelstra. Over Corona, motivatie en de toekomst!

1. Hoe gaat het met je Robert, nu er geen voetbal activiteiten zijn?

Met mij gaat het goed, al was het wel even schakelen.

Je bent normaal gesproken twee avonden per week en een groot gedeelte van de zondag onderweg.
Ook ben ik in m'n hoofd geregeld met voetbal bezig, o.a. training- en/of wedstrijdvoorbereiding, dat gevoel is nu wel grotendeels weg en daar leg ik me bij neer.
Ik mis niet alleen het voetbal maar ook het sociale eromheen, de selectie, de binding met de technische staf, de supporters.

2. Heb je nog contact met de spelers in deze coronatijd?

Het contact is wel minder, ik heb met spelers gebeld en via de WhatsApp (individueel en in de groepsapp) heb ik ook contact met de spelers gehad.
En onlangs hebben we een zeer gezellige en geslaagde online pubquiz gehad, was leuk en goed de groep grotendeels bij elkaar te zien.

3. Doen jou spelers eventueel trainingsoefeningen?

Toen vorig seizoen de competitie werd stilgelegd had ik een thuisoefenschema opgesteld, na het stopzetten van dit seizoen heb ik deze wederom in de groepsapp gedeeld, hierbij komt het wel op de spelers zelf aan, hun drive en motivatie.
Onlangs heb ik bij de spelers individueel geïnformeerd hoe het hiermee staat.

4. Hoe hou jij je spelers gemotiveerd in deze tijd?

Motiveren is lastig, daar waar het grotendeels op de speler(s), hun eigen motivatie en zelfdiscipline aankomt.
Wel ben ik in de groepsapp een voetbal challenge gestart, deze zijn en zullen ook geplaatst worden op de facebook pagina van vv Tijnje.

5. Denk je dit seizoen nog weer los te kunnen?

Natuurlijk hoop ik dat wel, dat is toch waar je het allemaal voor doet, maar ikzelf denk niet dat dit zal gebeuren.
Je moet ook rekening houden met een verantwoorde trainingsopbouw van minimaal 5 weken, anders is de kans op blessures te groot.
Wel is er een plan mits verantwoord om een regiocompetitie te gaan spelen met vv Tijnje, Aengwirden, Gersloot, Langezwaag, Oldeboorn en Wispolia.

6. Wat vindt je van de actie's die vv Tijnje heeft gedaan om de club financieel te steunen?

De acties van vv Tijnje zijn super, veel inkomsten lopen terug, dan is het een mooie en goede manier om zo toch de club te kunnen helpen.

7. Vind je het ook terecht dat het prof-voetbal wel speelt?

Ja, dat vind ik wel terecht, het zijn als je het zwart-wit bekijkt ook gewoon bedrijven waar veel geld in om gaat.
Als die stil komen te vallen zou dat voor veel clubs (welke het in de huidige situatie ook al niet makkelijk hebben) een faillissement betekenen.

8. Wat is het effect op een ploeg als je speelt zonder publiek?

Als ik een voetbalwedstrijd op tv kijk mis ik de sfeer in de stadions, soms een soort oefenwedstrijd gevoel.
De interactie met het publiek, soms komen er dan juist meer of andere krachten in een ploeg vrij wanneer deze hartstochtelijk worden aangemoedigd en dat kan soms een extra motivatie zijn en daardoor soms invloed hebben op het resultaat.

Lees meer over:
interview robert spoelstra