vv Tijnje 1 in de jaren 70

vvTijnje70.jpg

Foto van het eerste trainingskamp op Terschelling.

Van links naar rechts achter: Henk(ie) Prikken, Jopie Hagen, Jurjo Hagen, Wiebe Feenstra, Jappie de Haan, Maurits Flapper, Frits de Leeuw, Sietse Heida;

Voor: Jan A. Idzerda, Piet Hof, Hein Huisman, Sietse de Haan, Theun F. De Leeuw, Harm Overwijk en voor liggend: Wiebe de Boer

30-03-2021 In gesprek met Hein (voorste rij derde van links):

Hein verteld: “Hier was ik denk ik rond de 20 jaar. Ik kan me dit specifieke moment niet zo goed herinneren maar dit was volgens mij een trainingskamp of een uitwisseling met het voetbalteam van Terschelling.

Wij kwamen in die tijd als jonge jongens (samen met o.a. Sietse en Jappie de Haan) bij het eerste. Dit was een overgangsperiode tussen de jonge gasten en de oude garde.

De oude garde was in de voorgaande periode best succesvol en waren zelfs een keer kampioen geworden. Wij konden dus mooi gebruik maken van hun ervaring”.

“Sietse Heida de doelman is mij ook bijgebleven. Hij was van huis uit korfballer maar wist als keeper de hele 16 meter te bestrijken. In mijn beleving één van de beste keepers van de het eerste ooit”.

“In die tijd was de trainer Pieter Zwerver, hij heeft ook de eerste steen gelegd van het clubgebouw”.

photo_2021-03-31_10-37-13_Snapseed.jpg

“Pieter had bij sc Heerenveen in het eerste gespeeld en werd daarna jeugdtrainer. Tevens was hij het hoofd van de school hier in Tijnje.  Pieter had eigenzinnige oefeningen: Hij liep rond met een stok in zijn hand en wanneer hij in complete willekeur op je af kwam moest je er overheen springen”.

“Hij werd in die tijd bijgestaan door conditietrainer Zeegers. Deze man had ook een unieke trainingsmethodiek. Met zijn opvallende Volvo Sport reed hij door het dorp terwijl het eerste erachteraan holde. Dat moet een mooi gezicht zijn geweest” lacht Hein.

“Maar er werd ook keihard getraind op bijvoorbeeld traptechniek en balbeheersing. Constante herhaling; bal stilleggen en passen, stilleggen, passen. Net zolang totdat je de techniek 100% beheerste. Dit mis ik nu weleens in de hedendaagse training”.

“Wedstrijdbesprekingen deden we destijds bij café Overwijk onder het genot van een lekkere malse biefstuk. Genoeg eiwitten en voedingstoffen dus om een wedstrijd lang gas te geven. Over gas geven gesproken; scheenbeschermers waren in die tijd nog niet verplicht, maar wanneer we afreisden naar Houtigehage had iedereen keurig de scheenbeschermers onder de sokken” grapt Hein.

“Qua materiaal ging het ook anders in die tijd. Tegenwoordig hebben de jongens een aantal paar schoenen en hangen de shirtjes netjes klaar. Wij deden in die tijd alles zelf.“

Eind 1983 kwam Hein in het bestuur van de VV samen met Harm Overwijk en Theo Dam.

“Dit was ook hard nodig, want in die tijd deed Durk Bruinsma bijna alles alleen. Ik heb een ontzettend mooie tijd gehad bij de club en blader soms nog weleens door wat oude documenten om herinneringen op te halen” sluit Hein af.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!